shines
blue target
blue circle

سئو (SEO)

اگر شما و یا کسب و کار شما صاحب سایتی است، قطعا عبارت سئو و یا SEO به گوش شما خورده است. ممکن است که بدانید این عبارت به چه معناست و یا ممکن است که از معنای آن آگاه نباشید ولی قطعا از اهمیت ويژه و به‌سزای آن مطلع هستید.

این روزها افراد اکثرا با استفاده از اینترنت و موتورهای جستجو به دنبال کالا و یا خدمات مورد نیاز خود می‌گردند و این نشان دهنده‌ی اهمیت بسیار زیاد تاثیر سئو و بهبود رتبه‌ی شما در موتوهای جستجو و به خصوص گوگل (Google) است.

هر چه جایگاه سایت شما در بین لینک های صفحه‌ی جستجو شده بالاتر باشد، امکان این که یک مشتری بالقوه بر روی آن کلیک کند بیشتر است. پس به طور کلی می‌توان نتیجه گرفت که شما هر چه قدر SEO بهتر و بهینه‌تری داشته باشید، در صفحات جستجو رتبه‌ی بهتری خواهید داشت و در نتیجه‌ی آن افراد بیشتری بر روی سایت شما کلیک خواهند کرد و این به معنای بازدید کننده و مخاطب بیشتر و در پی آن تبدیل آن‌ها به مشتری برای شما است.

بسیاری معتقدند که اگر سایت شما در بین نتایج صفحه‌ی اول نباشد، مانند این است که اصلا وجود خارجی ندارد!!

در ادامه به بررسی معنای سئو به صورت عمیق‌تر و تخصصی تر و همچنین موارد مربوط مانند اهمیت SEO برای کسب و کار شما و مزایای بهبود سئو خواهیم پرداخت.

سئو

تولید محتوای سئو شده

تولید محتوا با رعایت تمام نکات مرتبط باسئو

سئو

بک لینک و رپورتاژ

نگارش تخصصی رپورتاژ و بک لینک ارگانیک

سئو

افزایش سرعت سایت

افزایش سرعت سایت با توجه به فاکتورهای PageSpeed Insight گوگل

سئو

بهبود ساختار کدنویسی

بهینه سازی کدهای css و JavaScript در کنار دیگر فریم ورک‌ها

سئو چیست

سئو و یا به انگلیسی SEO مخفف Search Engine Optimization است که به معنای لغوی “بهینه سازی موتور جستجو” و به صورت کلی به معنای “بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (گوگل)” است.

هدف کلی سئو این است که هنگام جستجوی کاربران در موتورهای جستجو و به خصوص گوگل، این موتورهای جستجو، رتبه‌ی بهتری را به سایت، مقالات و محتوای شما اختصاص دهند.

می‌توان با اطمینان گفت که مبحث سئو برای کسب و کار و وبسایت شما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و باید یکی از مراکز اصلی تمرکز شما باشد.

“یک متخصص سئو خوب نه تنها شخص جستجو کننده را درک می‌کند، بلکه به درک فضای رقابتی نیز می‌پردازد.”
Ryan Jones

رایان جونز

مدیر شرکت Razorfish
gears
card
boy working with a laptop

تاریخچه‌ای مختصر از SEO

مفهومی که ما امروزه به نام سئو می‌شناسیم در حدود سال ۱۹۹۷ به وجود آمد. قبل از شروع به کار رسمی غول موتورهای جستجو، یعنی گوگل. در آن زمان رتبه بندی و اول بودن در نتایج موتورهای جستجو مفهومی جدید بود و خیلی از افراد با آن آشنایی نداشتند.

این نیاز زمانی شکل گرفت که یک سری افراد، به طور مثال مدیر برنامه‌های گروه Jefferson Starship، از این موضوع ناراضی بودند که چرا هنگامی که در مورد آن‌ها جستجویی انجام می‌شود نتایج اول و یا حتی صفحه‌ی اول به سایت رسمی آن‌ها ختم نمی‌شود.

در این دوران به دلیل این که الگوریتم‌های موتورهای جستجو بسیار ابتدایی بودند، اگر می‌خواستید رتبه‌ی خوبی کسب کنید باید کلمه‌ی کلیدی خود را بسیار تکرار می‌کردید. اگر سایتی از آن کلمه ۱۰۰ بار استفاده کرده، اگر شما می‌خواستید رتبه‌ی بهتری کسب کنید باید ۲۰۰ بار از آن کلمه استفاده می‌کردید! فکر کنم خودتان می‌توانید کیفیت محتواهای سایت‌های آن زمان را تصور کنید.

در سال ۲۰۰۰ دو اتفاق مهم رخ داد. اول این که یاهو (Yahoo!) با گوگل همکاری کرد و این بدترین تصمیمی بود که یاهو می‌توانست اتخاذ کند. در انتهای هر نتیجه‌ی جستجویی که یاهو نمایش می‌داد نوشته شده بود “Powered by Google” و این کار باعث شد گوگل به مخاطبان شناسانده شود و این شروع به شهرت رسیدن گوگل و کاهش سهم یاهو از بازار موتورهای جستجو بود.

Сomposite-circle-chart-358x358
Color-curve-283x153
group-283x347

دومین اتفاق این بود که گوگل الگوریتمی انقلابی برای رتبه بندی سایت‌ها در آن سال‌ها معرفی کرد که براساس فاکتورهای on page و off page بود و به تعداد و کیفیت لینک‌های خارجی که به سایت شما منتهی می‌شدند بستگی داشت. خلاصه‌ی این الگوریتم این بود که اگر دیگران در مورد شما صحبت می‌کنند، پس شما حتما مهم هستید.

در سال‌های بعد کم‌کم سهم گوگل از بازار موتورهای جستجو بیشتر شد و همچنین گوگل در طی سالیان به بهبود و به روزرسانی الگوریتم‌هایش ادامه داد. یکی از دلایل این بهبودها برای مقابله با روش‌های نادرست و ناعادلانه و سوء استفاده‌های افراد از کم و کاستی‌های این الگوریتم‌ها دور زدن آن‌ها بود.

اتفاق مهم بعدی در سال ۲۰۱۵ رخ داد. در این سال، گوگل اعلام کرد که جستجوهایی که بر روی گوشی‌های همراه اتفاق می‌افتد، از جستجوهایی که بر روی کامپیوترهای شخصی اتفاق می‌افتد، پیشی گرفته است.

همچنین، در این سال بر اساس گزارشی، در بین کاربران آمریکایی، کاربران اینترنت موبایل از تعداد کاربران اینترنت رایانه‌های شخصی بیشتر شد. از این سال به بعد بود که توجه‌ها به سمت پلتفرم موبایل رفت. در جولای ۲۰۱۹، mobile-first indexing برای تمام وبسایت‌های جدید فعال شده بود و تا مارس ۲۰۲۱ تمام وبسایت‌ها به سمت mobile-first indexing رفته بودند. mobile-first indexing الگوریتمی است که محتوای نسخه‌ی موبایل شما را به محتوای نسخه‌ی دسکتاپ شما ارجحیت می‌دهد.

اهمیت سئو برای سایت و یا کسب و کار شما

گوگل با اختلاف پر استفاده‌ترین موتور جستجو در بین تمام موتورهای جستجو است. کاربران، روزانه به طور متوسط حدود ۳.۵ میلیارد جستجو تنها در گوگل انجام می‌دهند. همچنین به دلیل این که افراد می‌خواهند سریع‌تر به نتیجه‌ی مورد نظرشان برسند، فقط چند نتیجه‌ی اول جستجو را مورد نظر قرار می‌دهند و بر روی یکی از آن‌ها کلیک می‌کنند.

گاهی اوقات نیز گوگل لینک‌هایی اسپانسر شده و تبلیغی را در جایگاه اول جستجوها قرار می‌دهد که به آن‌ها Search Ads می‌گویند و در کنار آن‌ها عبارت Ad درج شده است. جالب است بدانید که طبق مطالعاتی که در این زمینه انجام شده، بسیاری از افراد به دلیل این که به این لینک‌های تبلیغی اعتماد ندارند و یا از این که گوگل به آن‌ها بگوید که بر روی چه لینکی کلیک کنند، دل خوشی ندارند، بر روی این لینک‌ها و نتایج کلیک نمی‌کنند و  بر روی نتایج بعدی که اسپانسر شده نیستند کلیک می‌کنند. این موضوع خود به تنهایی بیان‌گر اهمیت رشد ارگانیک شما در نتایج گوگل است.

همچنین، هنگامی که شما رتبه‌ی بهتری در بین نتایج جستجو داشته باشید، ناخود آگاه مخاطب به شما و محتوای شما اعتماد می‌کند و این اعتماد می‌تواند آن‌ها را به سمت استفاده از خدمات و خرید کالاهای شما ترغیب کند. فراموش نکنید اعتماد مشتری با ارزش‌ترین دارایی یک کسب و کار است و به دست آوردن و نگه‌داری آن کاری بسیار دشوار و حساس است و سئو ابزاری است که در این امر شما یاری می‌کند.

فراموش نکنید که معمولا بیشترین منبع ترافیک ورودی یک وبسایت، از طریق سرچ ارگانیک است.

championship cup

ارتباط محتوا و SEO

تولید محتوا و سئو از ابتدای تاریخ SEO دو عضو جدایی ناپذیر از یکدیگر بودند. تولید محتوای درست و هدفمند اهمیت بسیاری برای بهبود رتبه‌ی شما دارد. یکی از مهم‌ترین ابزارهای بهبود سئو، تولید محتوا است.

شما برای این که سئوی بهتری داشته باشید و به رتبه‌ی بهتری در موتور جستجوی گوگل دست پیدا کنید، باید محتوا، رابط کاربری و خدماتی مخاطب پسند داشته باشید. پس برای سئوی بهتر رضایت بازدید کننده‌ی سایت شما نقش اساسی دارد. از طرف دیگر، وقتی مخاطب هنگام بازدید سایت شما نیازهایش برطرف و رضایتش جلب شود، وقت بیشتری را در سایت شما سپری می‌کند و همچنین تعداد دفعات بیشتری به سایت شما سر می‌زند. پس این چرخه‌ای دو طرفه است. رضایت مخاطب منجر به سئوی بهتر و سئوی بهتر منجر به رضایت مخاطب شما می‌شود.

rocket right

مزایا‌ی بهبود سئو

افرادی که از طریق کلیک کردن بر روی نتیجه‌ی جستجو وارد سایت شما می‌شوند در مقایسه با شخصی که شما برای تبلیغ و بازاریابی به سراغ او رفته‌اید و او را به سایت خود هدایت کرده‌اید، برای شما و کسب و کارتان هزینه‌ی بسیار کم‌تری دارد.

همان طور که قبلا هم اشاره کردیم، رتبه‌ی بالاتر در نتایج جستجو برای شما اعتبار و اعتماد مشتری را به همراه دارد و فراموش نکنید که اعتبار و اعتماد در دنیای کسب و کار همه چیز است و همین اعتماد و اعتبار است که بازدیدکنندگان شما را به مشتریانتان تبدیل می‌کند.

همچنین، سئوی بهتر یک مزیت رقابتی عالی برای شما محسوب می‌شود. فقط تصور کنید که شما نتیجه‌ی اول جستجو هستید و رغیب دیرینه‌ی شما نتیجه‌ی دوم لیست. حتی تصورش هم لذت بخش است. این تفاوت رتبه‌ی کوچک تاثیر بسزایی بر روی بازدید و میزان کلیک بر روی سایت شما خواهد داشت.

مزیت بعدی بهبود SEO این است که شما به این امکان را می‌دهد تا به در مرکز توجه افراد بیشتری قرار بگیرید و دامنه و تعداد مخاطبان خود را به طور چشم گیری افزایش دهید. هنگامی که محتوای شما را افراد بیشتری ببینند و مصرف کنند، پس در نتیجه تعداد بیشتری مشتری بالقوه خواهید داشت.

همچنین بهبود سئو می‌تواند منجر به بهبود نتایج شما در جستجوهای محلی و یا Local Searches شود. Local Search به جستجوهایی می‌گویند که شما انجام می‌دهید و در آن به دنبال کسب و کاری در نزدیکی خود هستید و کوگل با استفاده از موقعیت مکانی شما نزدیک‌ترین و بهترین نتیجه‌ها را برای شما لیست می‌کند. مانند این که عبارت “نزدیک‌ترین داروخانه” و یا “کافه” را جستجو کنید. اگر کسب و کاری هستید که مراجعان حضوری دارید این مورد می‌تواند یکی از بهترین مزیت‌های بهبود SEO برای شما باشد.

مزیت دیگر و یکی از مهم‌ترین مزیت‌های بهبود سئو برای شما، ابزارهای آماری و بررسی سئو هستند. این ابزار به شما این امکان می‌دهند ترافیک وبسایت خود را مانیتور کنید و به طور مثال ببینید که مخاطبان شما به چیزی بیشتر علاقه نشان داده‌اند و یا با کدام صفحه بیشتر تعامل داشته‌اند و به طور مثال کدام تیتر مقالات شما نسبت به بقیه عملکرد و بازدید بهتری داشته است و همچنین باعث می‌شود تا شما بدانید مخاطب شما به طور کلی چه علایقی دارد و این به مشخص کردن استراتژی‌های بازاریابی شما کمک بسزایی می‌کند.

چرا به یک متخصص SEO و یا به اصطلاح سئو کار احتیاج دارید

به دلیل تغییرات و به روزرسانی‌های استانداردها و الگوریتم‌های موتورهای جستجو، به خصوص گوگل، شما نمی‌توانید همیشه همان روش‌های قدیمی را استفاده کنید و همین طور یادگیری روش‌ها و قوانین جدید سئو نیز می‌تواند سخت و بسیار وقت گیر باشد و یا حتی حاوی مطالب و روش‌هایی پیچیده و بسیار تخصصی باشند. پس نیاز به شخصی که به صورت تخصصی به حوزه‌ی SEO بپردازد به شدت لازم است.

از طرف دیگر سئو مبحثی بسیار حساس و مهم است و خطا هیچ جایی در دنیای سئو ندارد. اولین خطای شما می‌تواند آخرین خطای شما باشد پس باید بسیار مراقب باشید کار را به افراد متخصص و کار بلد بسپارید.

فراموش نکنید که مبحث سئو بسیار سال است که همراه ماست و همچنان نیز خواهد ماند. تا وقتی که موتورهای جستجو به فعالیت خود ادامه دهند، مبحث SEO نیز خواهد بود.

“واقعیت و ماهیت سئو مانند هر فعالیت موفقیت آمیز دیگری است، برای رسیدن به رتبه‌ای خوب به تداوم استراتژیک و تلاشی زیاد و مداوم نیاز است.”
Viola Eva

وایولا اوا

موسس Flow SEO
footer-bg

سخن آخر

همان طور که در این مقاله دیدید، سئو از اهمیت بسیاری برای وبسایت شما و کسب و کارتان برخوردار است و همچنین مبحث ظریف و حساسی هم در نظر گرفته می‌شود. پس باید سئوی سایت خود را به تیمی حرفه‌ای و با تجربه در این زمینه بسپارید.

ما در نوین‌شین با سال‌ها تجربه در زمینه‌های خدمات طراحی، توسعه و راه اندازی وبسایت‌ها و همچنین سئوی آن‌ها خدمات خود را با بالاترین کیفیت به شما ارائه می‌دهیم.

سخن آخر

همان طور که در این مقاله دیدید، سئو از اهمیت بسیاری برای وبسایت شما و کسب و کارتان برخوردار است و همچنین مبحث ظریف و حساسی هم در نظر گرفته می‌شود. پس باید سئوی سایت خود را به تیمی حرفه‌ای و با تجربه در این زمینه بسپارید.

ما در نوین‌شین با سال‌ها تجربه در زمینه‌های خدمات طراحی، توسعه و راه اندازی وبسایت‌ها و همچنین سئوی آن‌ها خدمات خود را با بالاترین کیفیت به شما ارائه می‌دهیم.